نوشته شده توسط : پارس زانوس

همان طور که در پست‌های دیگر در مورد لوله پلی اتیلن و نوار تیپ صحبت کرده‌ایم، میزان آبدهی نوار تیپ آبیاری وابسته به نوع و تعداد روزنه‌های قرار داده شده روی آن است. اگر نوار تیپ بغل دوخت باشد، روزنه‌های بیشتری دارد و میزان آبدهی آن غیر یکنواخت است. در حالی که نوار تیپ پلاک دار، که قابلیت اتصال درپیر را دارد، میزان آبدهی یکنواختی دارد. برای شناخت و ارزیابی میزان آبدهی نوار تیپ بهتر است که انواع مختلف آن را دوباره بررسی کنیم.

خرید نوار تیپ آبیاری

میزان آبدهی نوار تیپ بغل دوخت

مدل بغل دوخت که که حالت نوار مسطح دارد، حالت کاملاً منعطفی به خود می‌گیرد. وقتی آب درون این نوار تیپ جریان می‌گیرد، باد می‌کند و آب از طریق روزنه‌های ریز کناری بیرون می‌ریزد. میزان آبدهی نوار تیپ بغل دوخت وابسته به درزهای منظم کناری آن دارد. با این حال، در مسیری زیگزاگ به حرکت در می‌اید و شیارهای منظم را آبیاری می‌کند.

آب در نوار تیپ بغل دوخت خیلی منظم ریخته نمی‌شود، اما پایین بودن میزان آبدهی نوار تیپ بغل دوخت باعث می‌شود که در مناطق خشک، امکان صرفه جویی در آب وجود دارد. این مدل آبیاری برای تمام گیاهان از جمله درختان و بوته‌های دیگر مناسب است. اما میزان آبدهی این نوع نوار تیپ، کمتر از مدل پلاک دار است.

ادامه مطلب در میزان آبدهی نوار تیپ آبیاری

 

 

 

 

.

 



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پارس زانوس

برای آشنایی با لوله پلی اتیلن که در حقیقت نوعی لوله همه کاره است، باید از کاربری‌های آن شروع کنیم. این لوله در تمام آبرسانی‌های شهری و روستایی، لوله کشی ساختمان، انتقال فاضلاب، آتش نشانی و مخابرات و برق کشی کاربرد دارد. هر جایی که دست بگذاریم، نوعی لوله پلی اتیلن پیدا می‌کنیم که در آن به کار رفته باشد.

شکل‌های مختلف لوله پلی اتیلن باعث شده که کاربری‌ها و کاربردهای آن بیشتر به چشم بیاید. شاید فکر کنید که فقط وقتی شیر آب خانه را باز می‌کنید، حضور این لوله را می‌فهمید. بعد از این مقاله، حضور این لوله را در همه جای زندگی حس می‌کنید.

آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

آشنایی با لوله پلی اتیلن فاضلابی

هر جایی که قرار است که فاضلاب و پساب شهری منتقل شود، لوله پلی اتیلن فاضلابی بهترین گزینه است. خانه‌های شهری و روستایی، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کارگاه‌های صنعتی برای انتقال فاضلاب، به این جنس لوله احتیاج دارند.

ادامه مطلب در آشنایی با لوله پلی اتیلن

 

 

.

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پارس زانوس

وقتی صحبت از نوار تیپ آبیاری و لوله پلی اتیلن می شود، باید از هر دو مدل نوار تیپ بغل دوخت یا نوار تیپ پلاک دار صحبت کنیم. اما این که کدام یکی بهترین نوع نوار تیپ آبیاری هستند و چه قدر به کار کشاورزی می آیند، کمتر صحبت شده است. نوار آبیاری قطره ای یک نوع نوار نازک پلی اتیلن است که برای سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود. دو مدل کلی دارد: نوار تیپ بغل دوخت و نوار تیپ پلاک دار که هر دو، ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. هیچ کدام از این دو را به جای همدیگر نمی توان استفاده کرد.

در این یادداشت، در مورد بهترین مدل نوار تیپ صحبت می کنیم که برای کشاورزی مدرن و باغ و مزرعه شما مناسب باشد. با توجه به مدل آبیاری، نوع گیاهان، نوع خاک و… می توانید در مورد نوار تیپ بغل دوخت یا پلاک‌دار خود تصمیم بگیرید.

مشکلات نوار تیپ بغل دوخت

روزنه های این نوار تیپ خیلی ریزتر از نوار تیپ پلاک دار است. به همین دلیل، اگر در جایی قرار بگیرند که املاح آب زیاد باشد، امکان گرفتگی در روزنه ها بیشتر است. کشاورز باید هر چند وقت یک بار به نوار تیپ بغل دوخت سر بزند تا از نبود گرفتگی در مسیر آبیاری مطلع شود.

نوار تیپ بغل دوخت محدوده کمتری را خیس می کند و نسبت به لوله آبیاری، آب کمتری هدر می دهد. با این حال، ممکن است آبی که به گیاه می رسد، کمتر از چیزی باشد که انتظارش را دارد. در کنار ضعیف شدن ریشه، ممکن است ساقه ها و شاخه های کم جانی هم از گیاه شاهد باشیم.

ادامه مطلب در نوار تیپ بغل دوخت یا پلاک دار

 

 

 

 

 

.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پارس زانوس

طول عمر لوله پلی اتیلن و ماندگاری بالای آن در مدت زمان طولانی، یکی از ویژگی‌هایی است که توانسته دیگر لوله‌ها را از دور خارج کند. لوله پی وی سی و لوله‌های چدنی و سیمانی، نسبت به پلی اتیلن طول عمر کمتری دارند. حتی اگر بتوانند چنین ماندگاری خوبی را تجربه کنند، باز هم در مسیر آبیاری و آبرسانی، مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما لوله پلی اتیلن این ویژگی‌های سرد را ندارد و به راحتی در طی سالیان، تازه و سر حال باقی می‌ماند. اما چه ویژگی مهمی در این لوله هست که آن را متمایز کرده است؟

 

تحقیقات طول عمر لوله پلی اتیلن

این سوال در سال 2010 برای خیلی‌ها پیش آمده بود و انجمن آب و گاز آلمان، راهی برای پیدا کردن این سوال امتحان کرد. لوله‌هایی که توسط این انجمن در دارمشتات قرار داده شده بود، از دل خاک بیرون آوردند تا آزمایش کنند. این لوله‌ها، 40 سال بود که زیر خاک مانده بودند و به نظر می‌رسید که آخرین سال‌های کارآیی شان را می‌گذرانند. امیدی نبود که نتیجه آزمایش‌ها مثبت باشد، به خصوص که فقط ده سال به پایان عمر آن باقی مانده بود.

نتیجه تحقیقات عمر لوله پلی اتیلن

این لوله‌های آب و گاز، در مقابل آزمایش‌های پایداری حرارتی، به خوبی از خودشان مقاومت نشان دادند. نتیجه این تحقیقات به شکلی بود که 40 سال از عمرشان گذشته و حتی به نظر می‌رسد که 25 سال بیشتر از 50 سال هم عمر می‌کنند. چنین طول عمری برای لوله‌های نسل اول که کمترین تکنولوژی روی آن اجرا شده بود. با این آزمایش، طول عمر لوله پلی اتیلن حتی بیشتر از 50 سال تخمین زده می شود که عدد بالایی است.

 

ادامه مطلب در طول عمر لوله پلی اتیلن

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پارس زانوس

اگر نوار تیپ را به همراه آب پاش یا دریپر  استفاده کنیم، این مزیت وجود دارد که برای درختان نیز از آن استفاده کنیم. بزرگترین معضل و مشکلی که با درختان در مورد نوار تیپ خواهیم داشت، کم شدن حجم ریشه است. در آبیاری قطره ای، آب به نزدیک ترین نقطه از گیاه می‌رسد و ریشه گیاه برای دریافت آب، نیاز به گسترش ندارد. میزان آبی که پای گیاه ریخته می‌شود، به بالای ریشه می‌ریزد و ریشه را رشد نمی‌دهد.

 

نوار تیپ آبیاری 

در حالت عادی، ریشه برای جذب آب، نیاز دارد که در خاک گسترش پیدا کند. اما در آبیاری قطره ای، ریشه آب را مستقیم از بالای سر خود دریافت می‌کند و به جای عرض، در طول رشد می‌کند. این موضوع، باعث کم‌جان شدن ریشه می‌شود. نوار تیپ آبیاری هم برای شرایط آب و هوایی خشک و گرم به کار می‌رود. در چنین شرایطی، گیاه نسبت به بادهای موضعی، مقاومت کمتری نشان می‌دهد و با وزش باد سنگین، احتمال کنده شدن از خاک را دارد.

 

دریپر و نوار آبیاری 

در هنگام استفاده از نوار تیپ آبیاری برای درختان، باید حواسمان باشد که از دریپر استفاده کنیم. با توجه به سایه درختان، لازم نیست که حتماً فقط پای گیاه ریخته شود. اگر آبیاری در محدوده بیشتری انجام شود، ریشه درخت نیز رشد می‌کند و مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

 

ادامه مطلب در نوار تیپ آبیاری 

 

 

 

 

.



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پارس زانوس

سال‌های زیادی است که کشاورزی و دامداری، به آب سالم و تمیز و مناسب دسترسی پیدا کرده است. در 50 سال گذشته، لوله آبیاری پلی اتیلن توانسته جایگاه مناسبی پیدا کند. این جایگاه را به مزیت‌های استقامتی و طول عمر لوله مدیون است. انواع لوله پلی اتیلن در سریع‌ترین زمان نصب و راه‌اندازی می‌شوند. اتصالات مختلف اجازه می‌دهند که نصب، نگهداری و تعمیر آن‌ها، کمترین زحمت را برای نصاب آن داشته باشد. زحمتی که شاید در گذشته باعث می‌شد لوله‌کشی یک مزرعه یا باغ، زمان زیادی از کشاورز بگیرد. در بیشتر موارد، کشاورزان بابت این لوله‌کشی‌ها، زمان زیادی را صرف می‌کردند و تغییر محصول برایشان کار سختی بود. در حالی‌که لوله پلی اتیلن آبیاری، این موضوع را برطرف کرده است.

 

بازار لوله پلی اتیلن آبیاری

سهم بزرگی از بازار لوله کشی و لوله‌های ساختمانی، آبیاری، آبرسانی، کشاورزی، دامداری و…. را لوله پلی اتیلن تشکیل می‌دهد. تجزیه ناپذیر بودن لوله پلی اتیلن باعث می‌شود که بتوانیم به آن در شرایط جوی نامناسب، اعتماد کنیم. باران و برف های طولانی، سرمای تمام نشدنی و خورشید سوزان، بخشی از این شرایط سخت جوی هستند. گرما و سرمای بیش از اندازه، بارندگی یا خشکسالی طولانی و بادهای موسمی، هر کدام می‌توانند کشاورزی را مختل کنند. با بخش زیادی از آنها نمی شود کاری کرد. اما با آن قسمتی که می‌توانیم مدیریت کنیم، بهتر است گزینه‌های روی میز را بدانیم.

قدرت مانور لوله پلی اتیلن آبیاری

قدرت مانوری که لوله آبیاری به کشاورزی و دامداری اضافه می‌کند، سرعت رشد و سوددهی را بالاتر می‌برد. در هر شرایط جوی قابل نصب است و سرما و گرما حالی‌اش نمی‌شود. در شرایط سرمای خیلی سخت، یخ نمی‌زند و در شرایط گرمای سوزان، نمی‌پوسد و شکلش را از دست نمی‌دهد. اشعه ماورا بنفش روی آن اثری ندارد و جوندگان و حلال‌های شیمیایی هم نمی‌توانند به آن، آسیبی برسانند.

 

ادامه مطلب در لوله پلی اتیلن آبیاری

 

 

 

 

.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()